Biografía
Carlos Zamora Pérez nació en la ciudad de Calama en mayo de 1968. Realizó
sus estudios básicos y medios en el Instituto Obispo Silva Lezaeta de esa
ciudad. Sus primeros estudios musicales los realizó con los profesores Carlos
Pérez Rozas y Eduardo Cepeda Díaz. En 1985 se trasladó a la cuidad de
Concepción para realizar estudios musicales en Universidad de Concepción.
El año 1990 recibió el título de Profesor de Música y
el grado de Licenciado en Educación Musical (con distinción). En 1993 ingresó a
la carrera de Licenciatura en Composición en la Universidad de Chile. El
año 2000 le es otorgado el grado de Magíster en Artes mención Composición (con
distinción máxima).
Ha estudiado Dirección de Orquesta con Wilfried Junge,
Guillermo Scarabino y Guillermo Rifo, Dirección de Música Contemporánea con
Aliocha Solovera, Dirección Coral con Mario Cánovas y Composición con Miguel
Aguilar, Gustavo Becerra, Eduardo Cáceres y Thomas Simaku. Los años 1998, 1999
y 2000, participó en los Campos de Composición INJUVE en España, donde asistió
a las clases de Cristóbal Halffter y Mauricio Sotelo.
Ha sido Fundador y Director del Grupo de Cámara del Instituto
Silva Lezaeta de Calama, Fundador y Director del Coro San Miguel de Talcahuano,
Fundador y Director del Coro de Artistas del Acero de Concepción, Director Asistente
del Coro Sinfónico y del Coro de Cámara de la Universidad de
Concepción, Profesor Ayudante del Departamento de Música de la Universidad de
Concepción, Docente del Conservatorio de la Universidad del
Bío-Bío, de la Universidad Mayor,
del Instituto AIEP, Jurado de Becas de Fundación Andes, Tesorero y Presidente
de la Asociación
Nacional de Compositores de Chile y Jefe del Departamento de Música de la Universidad
Tecnológica de Chile INACAP.
Desde 2009 ha retomado la dirección orquestal habiendo
sido invitado a dirigir la Orquesta Sinfónica de la Universidad de Concepción, la
Orquesta Sinfónica de Antofagasta, la Orquesta de Cámara del Conservatorio de la
Universidad Austral de Valdivia, la Orquesta Marga-Marga, la Orquesta
Filarmónica de Chile, la Orquesta Filarmónica de Temuco, Las Orquestas de
Cámara y Sinfónica de la universidad de York, el Chimera Ensemble de la misma
universidad, además de diversas agrupaciones de cámara. Ha grabado como director
el CD “Conciertos para Flauta Dulce y Orquesta de Compositores Chilenos” junto
a la solista Carmen Troncoso y la Orquesta Marga-Marga. Entre 2016 y 2018 fue director
titular de la Orquesta de Vientos de la Universidad de York. A la vez, fue
invitado por la Gilbert & Sullivan Society a dirigir las óperas El Mikado (2018)
y Los Piratas de Penzance (2019).
Es miembro fundador en 2003 de la Escuela de Música de
la actual Universidad Tecnológica de Chile INACAP y en 2008 de le Escuela de
Música de la Universidad Academia
de Humanismo Cristiano. De esta última fue el primer Decano de la Facultad de
Artes hasta diciembre de 2014.
Ha sido Invitado como expositor al Encuentro
Internacional de Coros “La
Plata Cantat” de Argentina, Jurado del Concurso de Composición
Luís Advis del Ministerio de Cultura, Miembro del Directorio de la Asociación Nacional
de Compositores de Chile, Productor Musical de la colección “Música Chilena del
Siglo XX” de la Asociación
nacional de Compositores de Chile, Productor del CD “Antología Coral Chilena
II” y de más de 20 discos compactos y DVD`s, Productor del VI Festival de Coros
Universitarios (Universidad de Concepción), Fundador y Productor del Festival
de Música Contemporánea de la Universidad
Tecnológica de Chile. Integrante del comité de especialistas
del Fondo de Fomento de la
Música del Ministerio de Cultura en varias oportunidades e
Integrante del Consejo de Fomento de la Música Nacional en representación de
los Académicos de las universidades de la Región Metropolitana.
Ha recibido varios premios entre los que
se destacan la Beca
de Creación Artística de Fundación Andes; Beca de Magíster de la Universidad de
Chile; Primer Lugar en el concurso de composición de 1997 de la Federación Nacional
de Coros por su obra “Padre Nuestro Kunza”; Primer lugar con su obra “Sikuris”
en la 3º versión de nuevas obras de compositores chilenos de la Orquesta Sinfónica
de la Universidad
de Chile; Premio al mejor compositor 2006 de la Orquesta Moderna
de la Escuela Moderna
de Música; Premio Charles Ives 2010 del Instituto Chileno Norteamericano de
Cultura por su trayectoria; Premio Obra por Encargo de la SCD y Premio Escuela Moderna
de Música 70 Años (2010) por su aporte a la cultura latinoamericana y la Beca de
Doctorado Conicyt. Se ha adjudicado más de 10 fondos del Ministerio de Cultura
en los campos de creación y producción musical, a la vez, ha sido homenajeado
en el “Concierto Homenaje a Compositores Penquistas” (Temporada 2005) de la Orquesta Sinfónica
de la Universidad
de Concepción y en el “Concierto Homenaje a Carlos Zamora” de la Temporada 2008 de la Orquesta de la
Universidad Mayor.
La Música de Carlos Zamora ha sido objeto de estudio
en tesis de doctorado, magister y licenciatura en Música tanto en Chile como en
el extranjero. Al mismo tiempo, su nombre fue incluido en el libro “Cantus
Firmus – Mito y Narrativa de la Música Chilena del Siglo XX” como uno de los
compositores más importantes de la Historia de la Música Chilena en el que se
destaca su talento y su condición indígena, pues Zamora pertenece a la Cultura
Atacameña de los Lican-antay de San Pedro de Atacama.
Ha sido invitado como representante de Chile a la
Asamblea General de la International Association for Contemporary Music, IACM, en
el Festival de Música Contemporánea 2000 en Luxemburgo, 2008 en Hong Kong y a la Bienal de las Américas 2010
en Denver, USA. A la vez su música ha sido incluida en las temporadas de
importantes orquestas entre las que se destacan la Orquesta de Cámara de la
ópera de Berlín, la Orquesta Nacional de Irlanda, la Orquesta Sinfónica de
Caracas, la Orquesta Antigua de Curitiba, la YOA Symphony Orchestra (joven
orquesta de las Américas) de USA, la Orquesta Sinfónica Juvenil de Boston, la
orquesta de cámara de Medellín, la orquesta de la universidad Mayor de
Cochabamba, La orquesta sinfónica de Mendoza, la orquesta Sinfónica de Salta,
la orquesta Caminos del Inka de USA, las orquestas de cámara y sinfónica de la
Universidad de York, el cuarteto Latinoamericano (ganadores del Grammy Award), todas
las orquestas profesionales de Chile, y a la vez de la Orquesta Sinfónica Nacional
Juvenil y varias orquestas del programa de orquestas juveniles de Chile.
Su música ha sido interpretada en los cinco continentes
y en los últimos quince años ha el compositor chileno de quien más música se
interpreta tanto en Chile como en el extranjero. Su música es actualmente
publicada por la editorial norteamericana Filarmonika, la editorial alemana Tre
Fontane y en Chile por Editorial Nacional.
Entre sus obras más destacadas se encuentran “Sikuris”
para orquesta sinfónica, “Cuarteto de Cuerdas Nº2”, “Tenebrae Factae Sunt” para
coro, “Concierto para 4 Guitarras y Orquesta”, “Víctor Jara Sinfónico”,
“Patricio Manns Sinfónico”, la “Obertura El Pukara” y la “Missa Brevis in
Memoriam Mater Mei”. Además, su música ha sido grabada en más de 20 discos
compactos.
Actualmente reside Inglaterra, donde ha recibido los dos premios que otorga la
Universidad de York: el “Sir Jack Lyons Award 2016” para componer un Concierto
para Flautas Dulces y Orquesta de Cámara, y el “Terry Holmes Commission Award
2017” para componer un Concierto para Piano y Orquesta.
Biography
Carlos Zamora was born in Calama City in May 1968. He completed his primary and secondary school at the Obispo Silva Lezaeta Institute in that city. His first music teachers were Carlos Pérez and Eduardo Cepeda. In 1985 he moved to Concepción to study music at the Universidad de Concepción where he gained the bachelor’s degree in music education (distinction).
In 1993 he started the bachelor’s degree in composition at the Universidad de Chile. Then he was awarded the Master of Arts in Composition (maximum distinction).
He has studied orchestral conducting with Wilfried Junge, Guillermo Scarabino and Guillermo Rifo, contemporary music conducting with Aliocha Solovera, choral conducting with Mario Cánovas and composition with Miguel Aguilar, Gustavo Becerra, Eduardo Cáceres and Thomas Simaku. In 1998, 1999 and 2000, he attended the Composition Fields INJUVE in Spain, where he had lessons with Cristóbal Halffter and Mauricio Sotelo.
He created and conducted the chamber ensemble of the Silva Lezaeta Institute of Calama, the San Miguel of Talcahuano’s children choir, and the Choir of the Artists of Steel Academy of Concepción. He was the Assistant Conductor of the Symphony and the Chamber Choirs of the Universidad de Concepción. Also, he was an Assistant Lecturer at the Music Department of the University of Concepción, music teacher at the Conservatory of the University of Bío-Bío, Lecturer at the Universidad Mayor, the AIEP Institute and the Universidad Santo Tomás. Furthermore, he has been Treasurer and President of the National Association of Chilean Composers. He was Head of the Music Department of the Universidad Tecnológica de Chile INACAP and in 2008 he created the School of Music of the Universidad Academia de Humanismo Cristiano, where he was the Head of the Department of Music and later the Dean of the Faculty of Arts.
Since 2009 he has resumed the orchestral conducting having been invited to conduct the Symphony Orchestra of the University of Concepción, the Symphony Orchestra of Antofagasta, the Orchestra of the Chamber of the Conservatory of the Austral University of Valdivia, the Marga-Marga Orchestra, the Philharmonic Orchestra from Chile, the Temuco Philharmonic Orchestra, the Chamber and Symphony Orchestras of the University of York, the Chimera Ensemble of the same university, as well as several ensembles. He has recorded as conductor the CD «Concerts for Recorder and Orchestra by Chilean composers» with the soloist Carmen Troncoso and the Marga-Marga Orchestra. Between 2016 and 2018 he was the principal conductor of the University of York Wind Orchestra. At the same time, he was invited by the Gilbert & Sullivan Society to conduct The Mikado in 2018 and Pirates of Penzance in 2019.
He has been invited to talk about his music at the International Choir Conference «La Plata Cantat» in Argentina, the Austral University of Valdivia, the University of Concepción, the University of Chile, the Catholic University of Valparaiso, the Catholic University of Santiago, the Technologic University INACAP, the Modern School of Music, and several conservatories, primary and secondary schools in Chile among other institutions. Also, he has given presentations about Latin American, Chilean and his music at the University of York, the University of Sheffield and the University of Huddersfield.
He has been a member of the jury of the Composition Competition «Luis Advis» of the Chilean Ministry of Culture three times, musical producer of the collection «Chilean Music of the XX Century» of the National Association of Chilean Composers, producer of the CD «Chilean Choral Anthology II» and more than 20 compact discs and DVDs. He has been the producer of the VI Festival of University Choirs (Universidad de Concepción), and founder and curator of the Contemporary Music Festival of the Technological University of Chile. Additionally, he has been a member of the committee of specialists of the Fund for the Promotion of Music of the Ministry of Culture on several occasions and member of the Council for the Promotion of National Music at the same Ministry on behalf of the Academics of the universities of the Metropolitan Region.
He has received several awards: among others, the Grant of Artistic Creation of Andes Foundation; a Master’s Scholarship from the University of Chile; first prize in the 1997 composition competition of the National Choir Federation for his work «Padre Nuestro Kunza»; first place with his work «Sikuris» in the 3rd version of new works by Chilean composers of the National Symphony Orchestra of Chile; the prize to the best composer of the Modern Orchestra of the Modern School of Music 2006; the Charles Ives Award 2010 of the Chilean American Culture Institute for his music career; the Award by the Chilean copyright society SCD, the Modern Music Prize 70 Years (2010) for its contribution to Latin American culture and, the Cpnicyt-Chile Doctorate Scholarship. He has also been awarded more than ten funds from the Ministry of Culture in the fields of creation and musical production. In the years 2015, 2016, 2017, 2018 and 2020 he was nominated for the PULSAR Awards of the Chilean Copyright Society SCD.
He was honoured at the «Concert Tribute to Composers from Concepcion» (Season 2005) of the Symphony Orchestra of the University of Concepción and in the «Tribute Concert to Carlos Zamora» of the 2008 Season of the Orchestra of the Universidad Mayor. At the same time, he was included in the book «Cantus Firmus – Myth and Narrative of Chilean Music of the Twentieth Century» as one of the most important composers of the history of Chilean music, in which his talent and his indigenous condition stand out, as Zamora belongs to the Atacamenian Culture of the Lican-Antay of San Pedro de Atacama.
He was invited as the representative of Chile to the General Assembly of the International Association for Contemporary Music at the Contemporary Music Festival 2000 in Luxembourg, 2008 in Hong Kong and the 2010 Biennial of the Americas in Denver, USA. Moreover, his music has been included in important concert seasons, among which stand out the Chamber Orchestra of the Berlin Opera, the National Orchestra of Ireland, the Caracas Symphony Orchestra, the Orchestra Antigua de Curitiba, the Sao Paulo Symphony Orchestra, the YOA Symphonic Orchestra (young orchestra of the Americas) of the USA, the Boston Youth Symphony Orchestra, the Chamber Orchestra of Medellin, the Orchestra of the Universidad Mayor of Cochabamba, the Symphony Orchestra of Mendoza, the Symphony Orchestra of Salta, the Caminos del Inca Ensemble, the Fort Worth Symphony Orchestra, the Latin American String Quartet (Grammy Award winners), all the professional orchestras in Chile, and the National Youth Symphony Orchestra and several orchestras of the Chilean youth orchestra program.
His music has been performed in the five continents and he is currently the Chilean composer whose music is most frequently presented both in Chile and abroad, which is why his music is now published by the North American publishing house Filarmonika, the German publisher Tre Fontane, and the Editorial Nacional of Chile. Among his most outstanding works are «Sikuris» for symphony orchestra, «String Quartet Nº2», «Tenebrae Factae Sunt» for choir, «Concerto for 4 Guitars and Orchestra», «Symphony Víctor Jara», «Symphony Patricio Manns», the «Overture El Pukara» and the «Missa Brevis in Memoriam Mater Mei». Also, his music has been recorded and released on more than twenty compact discs.
His research has been published in the Chilean Musical Magazine and the FEDECOR magazine of the National Choir Federation of Chile. At the same time, musicologists have referred to his music in the International Bulletin of Choral Music, in the Journal of Musicology of Cuba and the Chilean Musical Magazine. Furthermore, undergraduate and postgraduate students have written about his music in their research.
Currently, Carlos Zamora lives in England, where he has received the two awards granted by the University of York: the “Sir Jack Lyons Award in 2016 to compose a Concert for Recorders and Chamber Orchestra, and the “Terry Holmes Commission Award 2017” for Composing a Concerto for Piano and Orchestra.